لماذا يزوغ الطلبة من المدارس يا زكى

الوزير العجيب زكى بدر متشدد جداً هذا العام فى حضور الطلاب وأصدر قرارات صارمة بفصل من يتغيب عن المدرسة – لكن فصول المدارس التانوية يا وزير التعليم ﻻ يدخلها المدرسين – ﻷنهم يخرجون لتلقيط رزقهم فى المراكز والدروس الخصوصية – ﻹن سيادتك مجوعهم ومشحتهم وبتقبضهم ملاليم – بينما سيادتك والمستشارين اللى معاك بتقبضوابسم الله ماشاء الله بالملايين – على ايه مش عارف – كل اللى حضرتك بتعمله هو انك بتظهر فى وسائل الإعلام وبتتلذذ بتهزيئ الناس والردح للصغير والكبير – ونقل هذا وتشريد ذاك – وزير شكل للبيع – بتشبع غرورك وكمان بتقبض على كدة فلوس

أما الطلبة الغلابة فمطالبين بالحضور اليومى فى مدارس فصولها بلا مدرسين – يقضون ساعات من الملل ويضيع وقتهم بلا أى إستفادة – وينتظرون بفارغ الصبر الخروج من سجن المدرسة ليجروا الى دروسهم الخاصة والمراكز التى تمتص يومياً دماء اﻷسر المصرية بلا شفقة ﻻ رحمة سعياً وراء المجموع – ذلك السيف المسلط على الرقاب من أجل الفوز بمكان فى أى كلية – واﻷباء متنمرين بأبناءهم ويمارسون ضغوط هائلة عليهم مابين تهديد ووعيد – فماذا يفعل الطلبة المساكين فى هذه الحرب الطاحنة التى بلا معنى – إنهم يناطحون السحاب ويلهثون وراء السراب – وإن تحقق حلمهم ودخلوا الجامعة يخرجون منها وينضمون الى من سبقهم من الخريجين: جالسين مع أهاليهم يعيشون على مصروف بابا وماما – كأنك يازيد ماغزيت

ألم يخطر على بالك مرة أن حل المشكلة يبدأ بتواجد المدرس فى الفصل أوﻻً قبل أن تجبر الطلبة على الحضور؟
ألم يتبادر الى ذهنك أن المدرس يستحيل أن يعيش ب200 جنيه فى الشهر – وأن سيادتك تدفعه دفعاً للتزويغ من الفصل للبحث عن لقمة عيش خارج أسوار المدرسة؟

أﻻ تستحى من التضييق على الطلبة فى الحضور وأنت تعلم أن فصولهم ﻻ يدخلها أحد من المدرسين؟ بينما تصرح فى نفس الوقت بشجاعة غريبة أنك ﻻ تستطيع منع الدروس الخصوصية؟ ..إذن لماذا ﻻتقدم إستقالتك وتترك المجال لمن يستطيع؟

شارك هذا الموضوع
error

One Comment

  1. فعلا انا بروح المدرسة عشان بنتبهدل لو مروحناش وبنفضل قاعدين زى التخت بالظبط يا اما بننزل الحوش وبنندم ان احنا روحنا لان بتكون فيه دروس مذاكرتهاش ولو قعدت فى البيت بذاكرهابس نعمل ايه ؟؟؟ هانت ده اخر اسبوع ليا لان بعد كدة امتحانات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.